Τρίτη 3 Νοεμβρίου 2009
Τι πρέπει να γνωρίζω για την ασφάλεια του κράνους
Η κλήση για κράνος είναι εισπρακτικό μέσο; Όχι βεβαία δεν είναι, απλά η αδράνεια τον κρατικών μηχανισμών με την αδιαφορία τους και την μη ύπαρξη πληροφόρησης προς τους μοτοσικλετιστές και τις αρμόδιες αρχές για το πώς θα ελέγχουν αν τα κράνη που πωλούνται τηρούν της τεχνικές και γραφειοκρατικές απαιτήσεις (την έγκριση E.C.E ) , περνάνε σε όλους την εντύπωση ότι είναι εισπρακτικοί λόγοι. Πολλές φορές θα έχουμε ακούσει κάποιους να λένε: γιατί με υποχρεώνουν να φοράω κράνος, το κεφάλι είναι δικό μου και ότι θέλω το κάνω. Όμως, οι συγκεκριμένοι συνάνθρωποι μας, δεν έχουν σκεφθεί ότι σε ένα πιθανό ατύχημα οι κακώσεις που μπορεί να προκληθούν, θα οδηγήσουν τον αναβάτη στο νοσοκομείο και σε αρκετές περιπτώσεις στην εντατική. Η οικονομική επιτροπή της ευρωπαϊκής ένωσης βλέποντας το μεγάλο οικονομικό κόστος εξόδων της νοσοκομειακής παρακολούθησης-περίθαλψης που επωμίζονται όλοι οι φορολογούμενοι-και όχι μόνο αυτός που προκάλεσε το ατύχημα-σε συνδυασμό όμως και με πολλούς άλλους λόγους, όπως το κέρδος τον εμπόρων που πωλούν κράνη χωρίς την έγκριση την Ε.Ε, αποφάσισε να πλαισιώσει νόμους, ώστε για τους μοτοσικλετιστές να δίνεται πρόστιμο χρηματικού ποσού, ενώ για τους εμπόρους να δίνεται πρόστιμο χρηματικού ποσού και κατάσχεση των κρανών που δεν τηρούν τεχνικές και γραφειοκρατικές απαιτήσεις ( οδηγίες σωστής χρήσης κ.α. ) για να αποκτήσουν την έγκριση E.C.E. Δυστυχώς, η δεύτερη περίπτωση δεν τηρείται στην χώρα μας-παράνομα βέβαια-σύμφωνα με τους νόμους της Ε.Ε Τι είναι η έγκριση; Είναι κάτι σοβαρό; Έχουν διαφορά μεταξύ τους; Το θέμα αυτό είναι πολύ σοβαρό. Για παράδειγμα σας θυμίζω,πως ένα τυχαίο κτύπημα στο κεφάλι από πόρτα ή άλλο αντικείμενο μας προκαλεί μεγάλο πόνο και σε πολλές περίπτωσης ένα καρούμπαλο. Η ταχύτητα του σώματος μας σε αυτή την περίπτωση είναι 2-4 km την ώρα. Φανταστείτε τι μπορεί να συμβεί με μια μεγαλύτερη ταχύτητα τον 20-40 km την ώρα που είναι η δεκαπλάσια ταχύτητα ( με ανάλογη δύναμη ). Τι μπορεί να συμβεί και ποιά μπορεί να είναι τα επακόλουθα. Το κεφάλι μας είναι ένα από τα ποιο ευαίσθητα σημεία του σώματος μας . Για τον λόγο αυτό καθώς και για πολλούς άλλους, η οικονομική επιτροπή της ευρωπαϊκής ένωσης αποφάσισε, ότι για να πωλούνται ελευθέρα τα κράνη, πρέπει οι κατασκευαστές να συμμορφώνονται με συγκεκριμένα πρότυπα που θα πληρούν όλες τις προδιαγραφές για την ασφάλεια του μοτοσικλετιστή. Αυτά τα πρότυπα περιλαμβάνουν τις τεχνικές και γραφειοκρατικές απαιτήσεις ( οδηγίες σωστής χρήσης κ.α. ). Κατά συνέπεια, η έγκριση είναι η πιστοποίηση ότι το κράνος συμμορφώνεται με τα πρότυπα ασφαλείας που επιβάλλονται από την Ε.Ε. προκειμένου να επιτραπεί η πώληση στις χώρες Ε.Ε. Αυτή η έγκριση είναι η ονομαζόμενη ECE 22,04 και ECE 22,05 η νεότερη. Αυτή η προδιαγραφή είναι η ποιο αξιόπιστη και υποχρεωτική για της χώρες Ε.Ε. , που ελέγχεται από διάφορες δοκιμές ( tests ) όπως η ικανότητα απορρόφησης της ενέργειας που μπορεί να δεχθεί από χτύπημα, η διάτρηση του κελύφους και της ζελατίνας που το χτυπά με ένα βλήμα με υψηλή ταχύτητα ( 500km/h ) , η αντοχή του ιμάντα συγκράτησης του κράνους που μετά από πίεση ορισμένων Newton πρέπει να παραμένει στο κεφάλι του αναβάτη κ.α Ακόμη μια αξιόπιστη προδιαγραφή ασφαλείας που είναι υποχρεωτική μόνο στους αγώνες του παγκοσμίου πρωταθλήματος είναι η SNELL. Το ίδρυμα Snell.είναι ένα ανεξάρτητο μη κερδοσκοπικό εργαστήριο δοκιμής κρανών που δημιουργήθηκε εις μνήμη του οδηγού αγώνων William "pete" Snell που πέθανε από τραυματισμό στο κεφάλι σε μια συντριβή το 1956 και φορούσε ένα κράνος δέρματος της αποχής . Το ίδρυμα Snell ιδρύθηκε και χρηματοδοτήθηκε το 1957 από τους φίλους του και την οικογένεια pete Snell. Και αυτή η προδιαγραφή ασφαλείας ελέγχεται από δοκιμές ( tests ) που αφορούν την ικανότητα απορρόφησης της ενέργειας που μπορεί να δεχθεί από χτύπημα, τον συντελεστή τριβής σε παρατεταμένη ολίσθηση, την διάτρηση του κελύφους και της ζελατίνας με ένα βλήμα που το χτυπά με υψηλή ταχύτητα των 300 mph, την υποβολή του σε θερμοκρασία φλόγας μέχρι τους 830 βαθμών Κελσίου για μερικά δευτερόλεπτα, την επαφή του κράνους με πετρελαιοειδή και την επιρροή του υλικού, το δέσιμο του ιμάντα συγκράτησης, ενώ στην συγκεκριμένη προδιαγραφεί απαιτείται το δέσιμο διπλού κρίκου ή αλλιώς 2D κ.λ.π Σημείωση: Η προδιαγραφή snell δεν είναι καλύτερη από την E.C.E ούτε και το αντίστροφο και από τους δυο οργανισμούς ελέγχονται τα κράνη από διάφορες δοκιμές ( tests ) με κάποιες διαφοροποιήσεις η μια από την άλλη. Γενικά η E.C.E θεωρείται πιο έξυπνη στα tests από την SNELL. Για να πάρει την πιστοποίηση ένα κράνος, ο κατασκευαστής πρέπει να υπογράψει μια σύμβαση με τον οργανισμό και να πληρώσει για της δοκιμές ( test ). Η σύμβαση επιτρέπει στον οργανισμό να αγοράσει μέχρι και το 10% της συνολικής παραγωγής κρανών τους από το λιανικό εμπόριο, να τα εξετάσει με διάφορα test ίδια με αυτά που εγκρίθηκε αρχικά και σε περίπτωση που τα αποτελέσματα των test δεν είναι ικανοποιητικά, ο οργανισμός ανακαλεί την έγκριση αυτών των μοντέλων κρανών και ζητά την απόσυρση από την αγορά αυτών των κρανών. Συστήνει συμμόρφωση και καταστροφή αυτών των κρανών.
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου